Myśli listopadowe

‘2 LISTOPADA
Joga to nie tylko rozciąganie mięśni, ale także świadomość, która po tym pozostaje.
ŻYJĄC Z JOGĄ: Sama pozycja to jeszcze nie joga; jogą jest wewnętrzny stan, powodowany przez pozycję. Zwróć dziś głębszą uwagę na ten stan.’

‘9 LISTOPADA
Praktyka to nie miejsce, a intencja.
ŻYJĄC Z JOGĄ: Stań dziś na macie z pewnym zamysłem, np. “Będę świadomie oddychać” albo “Zwrócę uwagę na obszar brzucha” i pozostań z tą intencją do końca dnia.

10 LISTOPADA
Najbardziej radykalną rzeczą, jaką możemy zrobić, to być w pełni obecni.
ŻYJĄC Z JOGĄ: Wszyscy pragniemy zmiany świata na lepsze. Najlepszą ku temu drogą jest praktyka (np. asan lub medytacji), która pomoże nam pozostać w przytomnej obecności. Kiedy jesteśmy naprawdę obecni, stajemy się bardziej skłonni do podejmowania decyzji, wspierających pokój i równowagę. Praktykuj dziś, mając to na uwadze.’

‘14 LISTOPADA
Zadowolenie może być moim codziennym wyborem.
ŻYJĄC Z JOGĄ: W Jogasutrach zaleca się praktykę Santosy, czyli zadowolenia.
Czy możesz włączyć radość do dzisiejszej praktyki asan?’

‘17 LISTOPADA
Dorosły to taki człowiek, który jest przekonany, że powinien robić wszystko perfekcyjnie, nawet jeśli robi coś pierwszy raz w życiu.
ŻYJĄC Z JOGĄ: Przyjrzyj się dziecku, które uczy się chodzić, jak upada i wstaje, upada i wstaje, a zobaczysz jaką moc ma wytrwałość. Jako dorośli, stajemy się niecierpliwi albo zniechęceni, jeśli nie potrafimy nabyć jakiejś umiejętności za pierwszym razem. Podczas dzisiejszej praktyki, pozwól sobie na porażkę. Pamiętaj, jogę nazywamy p r a k t y k ą, a nie wyczynem.

18 LISTOPADA
Życzliwość to wdzięczność wdrożona w życie.
ŻYJĄC Z JOGĄ: Komu lub czemu jesteś dziś wdzięczna/y? Wyraź tę wdzięczność najpierw po cichu do siebie, a potem wprowadź ją w życie, okazując życzliwość wszystkim, których dziś spotkasz.’

‘23 LISTOPADA
Praktyka jogi jest otwarciem się na nasze fizyczne, umysłowe i emocjonalne ograniczenia i trudności, czy to w postaci sztywnych ścięgien, czy zranionej psyche.
ŻYJĄC Z JOGĄ: To, co nazywamy trudnościami, często jest po prostu naszym myśleniem o danej sytuacji. Pamiętaj dziś, że to, co postrzegasz jako problemy, może być szansą na odpuszczenie czegoś. Zatem odpuść.’

‘25 LISTOPADA
Ahimsa, czyli niekrzywdzenie, to podstawa praktyki.
ŻYJĄC Z JOGĄ: Bez ahimsy, każda praktyka byłaby przemocowa. Kiedy staniesz dziś na macie, zaakceptuj siebie jakim/ą jesteś bezwarunkowo i tak praktykuj każdą asanę. Akceptacja nigdy nie bierze się z autoprzemocy.’

’27 LISTOPADA
Raz w tygodniu zaplanuj ‘pijama day’
ŻYJĄC Z JOGĄ: W kółko jesteśmy czymś zajęci. W każdym tygodniu zaplanuj z wyprzedzeniem cały dzień lub pół na pozostanie w domu i odpoczywanie albo wykonywanie tylko prostych prac. Wszak odpoczynek jest częścią życia.’

Powyższe cytaty pochodzą z książki naszej nauczycielki Restorative Yogi, Judith H. Lasater ‘A Year of Living Your Yoga’, wyd. Rodmell Press, Berkeley, California 2006, s. 162-172 tłum. BM.

Fot. André Kertész, ok. 1920r.